2016. gada 24. marta LZA Humanitāro un sociālo zinātņu nodaļas sēdē atklāj Ingunas Krolles - Irbes darbu izstādi

29-03-2016

2016. gada 24. martā notika Latvijas Zinātņu akadēmijas (LZA) Humanitāro un sociālo zinātņu nodaļas (HSZN) sēde, kuras darba kārtībā bija trīs jautājumi:

  • LZA HSZN nolikuma grozījumi un to apstiprināšana (ziņo R. Karnīte).
  • Dr. art. Elitas Grosmanes ziņojums par Agneses Bergholdes monogrāfiju „Rīgas Doma viduslaiku arhitektūra un būvplastika eiropeisko analoģiju kontekstā".
  • Ingunas Krolles - Irbes zīmējumu un akrila gleznu sērijas „FREKVENCES MODULĀCIJAS" izstādes atklāšana.

Sēdes sākumā tika izskatīts LZA HSZN Nolikums. Sēdes dalībnieki apsprieda R. Karnītes, J. Urtāna, O. Krastiņa,  T. Koķes un klātesošo ieteikumus par nolikuma papildinājumiem un vienojās par izmaiņām. LZA HSZN nolikuma izmaiņas tika apstiprinātas atklātā balsojumā.

Sēdes turpinājumā Dr. art. Elita Grosmane ziņoja par Dr. Agneses Bergholdes monogrāfiju „Rīgas Doma viduslaiku arhitektūra un būvplastika eiropeisko analoģiju kontekstā". Monogrāfija ir veidota uz Latvijas Mākslas akadēmijas Mākslas vēstures institūtā izstrādātas disertācijas pamata. E. Grosmane ir  bijusi A. Bergholdes doktora darba vadītāja. Monogrāfijā A. Bergholdes galvenais uzdevums bija izpētīt būvplastiku tipoloģiskā un salīdzinošā nozīmē, un noskaidrot periodu, kad lielākā daļa no Rīgas Domā esošajiem paraugiem tikuši radīti. Līdz šim disertācijas tēma par Rīgas Domu un arhitektūru būvvēstures sakarā nav bijusi plaši analizēta. Monogrāfijā pirmo reizi plaši un detalizēti aplūkota Rīgas Doma bagātīgā 13. gs. būvplastika kā ansambļa koptēla neatņemama sastāvdaļa dievnama un klostera būvvēstures kontekstā. A. Bergholdes pētījuma vērtību nosaka tas, ka Rīgas Doms ir nozīmīgs arhitektūras piemineklis -  izcils arhaiskās arhitektūras piemērs.

Sēdes nobeigumā klātesošie piedalījās mākslinieces Ingunas Krolles - Irbes zīmējumu un akrila gleznu sērijas „FREKVENCES MODULĀCIJAS" atklāšanā. I. Krolle-Irbe par gleznu sēriju saka: „Zīmējumu sērijā vizualizēta skaņa, kā matērijas plūdums ar savu vienreizīgo raksturu - apstādināts laika skrējiens, lai ieskatītos frekvences modulētajā viļņojumā. Kompozīcijas rodas ārpus apziņas, ar lielu nepieciešamību tapt fiksētām. Skaņa ir tik pat netverama kā doma. Protams, ir iespēja to pierakstīt, tomēr, tās pati būtība ir gaisīga un,- jau vēsture. Skaņa veido mūsu sajūtu - harmoniju vai satraukumu".

LZA HSZN zinātniskās sekretāres p.i. Līva Griņeviča


Akadēmiķe Raita Karnīte un māksliniece Inguna 
Krolle - Irbe

Māksliniece Inguna Krolle - Irbe
 

Powered by Elxis - Open Source CMS