Arodbiedrībai atbild Latvijas Republikas tiesībsargs

4-07-2013

Nepagāja ne pusgads, kad 21. jūnijā Latvijas Izglītības un zinātnes arodbiedrība (LIZDA) saņēma atbildi uz 22. februārī Latvijas Republikas tiesībsargam adresēto vēstuli “Par augstākās izglītības un zinātnes finansējumu 2013. gadam”, kurā vērsta uzmanība uz nepiedodami mazo zinātnes finansējumu un gadiem ilgstošo likuma normu neievērošanu, kas nav savienojams ar 2014.–2020. gadā paredzēto “ekonomisko izrāvienu” ar gudru – izcilībā, zināšanās un pētniecība – balstītu ekonomiku. LR tiesībsargs pieprasījis Izglītības un zinātnes ministrijai – un 3. maijā arī saņēmis – papildus informāciju. Tālāk – LR tiesībsarga atbildes teksts:

“Izvērtējot sniegto informāciju, tika secināts, ka valsts finansējuma pieaugums zinātniskai darbībai 2009. gadā ir –0,16% no IKP, 2010. gadā finansējums pieauga par 0,14% no IKP, 2011. gadā pieauga par 0,1% no IKP, 2012. gadā finansējums bija tādā līmenī, kāds tas bija 2011. gadā. Plānošanas dokumentos ir noteikts, ka valsts finansējumam zinātniskajai darbībai jāsasniedz 1% no IKP tikai 2015. gadā, lai gan, balstoties uz pašreizējo 2013. gada finansējuma apmēru zinātniskajai darbībai un Zinātniskās darbības likuma 33. panta otrajā daļā noteikto finansējuma pieauguma īpatsvaru, tad 2014. gadā valsts finansējuma apmēram zinātniskajai darbībai būtu jāsasniedz 1,04% no IKP, bet 2015. gadā – 1,19% no IKP.

Saskaņā ar Tiesībsarga likuma 24.panta pirmo daļu izskatījis personas iesniegumu vai arī pēc savas iniciatīvas tiesībsargs lemj par pārbaudes lietas ierosināšanu. Ņemot vērā iepriekš minēto, tiesībsargs ir ierosinājis pārbaudes lietu.

Ņemot vērā iepriekš minēto, atbilstoši Tiesībsarga likuma 13. panta 1.punktam ir lūgts Izglītības un zinātnes ministrijai sniegt skaidrojumus par to, vai tika veikti nepieciešamie normatīvo aktu grozījumi, kas paredzēja laika posmā no 2009. gada līdz 2012. gadam un turpmākos gados (no 2014. gada līdz 2020. gadam) ierobežot ikgadējo finansējuma pieaugumu zinātniskai darbībai, taču, ja tādu izmaiņu normatīvajos aktos nebija, kādas darbības Izglītības un zinātnes ministrija ir veikusi un plāno veikt, lai tiktu ievērots Zinātniskās darbības likuma 33. panta otrajā daļā noteiktais finanējuma pieaugums un lai nodrošinātu stabilu finansējumu zinātniskai darbībai, kā arī lai sasniegtu Eiropas Komisijas paziņojumā “Eiropa 2020. Stratēģija gudrai, ilgtspējīgai un integrējošai izaugsmei” norādīto mērķi – finansējums pētniecībai un tās attīstībai 3% apmērā no Eiropas Savienības IKP.

Informējam, ka Tiesībsarga likuma 24. panta ceturtajā daļā ir noteikts, ka pārbaudes lietu izskata triju mēnešu laikā, bet ja lieta ir sarežģīta vai arī citu objektīvu iemeslu dēļ šo termiņu nav iespējams ievērot, tiesībsargs to var pagarināt uz laiku, ne ilgāku par diviem gadiem no pārbaudes lietas ierosināšanas dienas, par to paziņojot iesniedzējam un norādot termiņa pagarināšanas iemeslus. Minētā likuma 24. panta trešā daļa paredz, ka pārbaudes lietas ierosināšana neaptur normatīvā akta, tiesas nolēmuma, administratīvā vai cita individuālā tiesību akta darbību, kā arī likumā noteikto procesuālo termiņu tecējumu.”

Nu ko, vēlākais pēc diviem gadiem varam cerēt saņemt tiesībsarga pārbaudes rezultātus.

Powered by Elxis - Open Source CMS