Zinātnes Vēstnesis
- 2014.g. 7.aprīlis
Zinātnieks!? Radošs, entuziastisks, komandas spēlētājs. Tas,
kuram dzirkstelīte acīs. Tā par sevi un saviem kolēģiem stāsta aizvadītā gada
izcilāko zinātnes sasniegumu autori Aivars Vembris, Vjačeslavs Kaščejevs,
Evita Straumīte un Reinis Vilšķērsts. Kas ir tas, kas viņus pašus aizrauj un
saista zinātnē; ko darīt, lai šajā nozarē gūtu panākumus, un kāds labums no tā
sabiedrībai? Par to arī turpmākais stāsts.
 Dr. Aivars Vembris |
 Dr. Vjačeslavs Kaščejevs |
 Dr. Evita Straumīte |
 Dr. Reinis Vilšķērsts |
Šie cilvēki pārstāv atšķirīgas zinātnes nozares, tomēr viņu
ikdienai ir kopīga viena iezīme – komandas darbs. Vai tas būtu Aivara Vembra
pētījums par mazmolekulārajiem stikliem, Vjačeslava Kaščejeva atklājumi
fundamentālās fizikas lauciņā, Evitas Straumītes pētījumi par dažādās izejvielās
esošām bioloģiski aktīvajām vielām, vai arī Reiņa Vilšķērsta un viņa kolēģu
darbs, kas īstenosies jaunu zāļu veidolā – bez sadarbības procesa neiztikt. Ar
šo domu iesāk sarunu ikviens no viņiem. Un tad, kad sadarbība realizējusies
produktā, lielāko atzinību iespējams gūt tieši sabiedrībā. Tāpēc, ievadot
sarunu, zinātniekiem vaicājām:
Kā saredzat 2013.gadā atzinību ieguvušā pētījuma rezultātu
un atziņu pielietojumu sabiedrībā?
AV: “Pētījumā skatījām amorfu struktūru veidojošus
mazmolekulāros savienojumus trīs fotonikas lauciņos. Pētījām, kā tos varētu
izmantot ierīcēs, kuras elektriskos signālus pārveido par optiskajiem – tas
nepieciešams, lai nodrošinātu interneta ātrdarbību. Pētījām arī to, kā izmantot
gaismu emitējošās diodēs un lāzeru aktīvajās vidēs, piemēram, medicīniskajos
lāzeros.
Principā mēs runājam par ierīcēm. Un rodas jautājums, kurš
vidēja mēroga iedzīvotājs tagad nelieto internetu? To pašu var teikt par gaismu
emitējošām diodēm, kas tiek izmantotas, piemēram, “Samsung” viedtālruņos. Šobrīd
izmantotās tehnoloģijas ir dārgas, bet šiem mazmolekulārajiem stikliem,
iespējams, varētu izmantot lētākas tehnoloģijas, kas samazinātu ierīces cenu.
Savukārt par lāzervielām runājot, jāsaka, ka tās pavērtu plašas iespējas
medicīnas jomā. Jau zināma cukura mērīšanas iekārta, kurā asinis tiek
izanalizētas pēc noteiktām īpašībām. Šī ideja tiek turpināta, lai varētu veidot
tā saucamo laboratoriju uz čipa, kurā viss nepieciešamais atrodas uz maza,
vienreiz lietojama čipa. Šādā čipā ievietot neorganiskās lāzera diodes ir
pietiekoši komplicēti un dārgi, bet organisko lāzeru izmaksas, kuros lietoti
mazmolekulārie stikli, būtu salīdzinoši zemākas. Protams, nav runa par pusgadu
vai gadu, jo šādi pētījumi atdevi dod desmit vai piecpadsmit gadu laikā.”
VK: “Šobrīd globālajā zinātniskajā kopienā galvenais
lielais jautājums, kas jāatrisina attiecībā uz starptautisko vienību sistēmu, ir
visu tās pamatmērvienību definīciju piesaistīšana fundamentālām fizikas
parādībām. Un mērķis ir tuvāko gadu laikā mainīt elektrisko lielumu definīcijas
tā, lai strāvas vērtība tiktu nofiksēta kā noteikts elektronu skaits sekundē.
Bet, lai virzītos uz šo mērķi, ir vajadzīga tehnoloģija, kas ļauj strāvu šādā
veidā izmērīt. Pie tā arī strādājām.
Man šķiet, šim pētījumam jābūt saistošam jaunatnei – tiem, kas
grib paplašināt savus domāšanas apvāršņus. Protams, jāsaprot, ka eventuālais
ekonomiskais ieguvums ir netiešs un pastarpināts, un tieši ar to fundamentālā
zinātne atšķiras no pielietojamās. Tās blakus produkts, papildus
intelektuālajiem sasniegumiem un starptautiskajam prestižam, ir izmainīt un
sakārtot domāšanu tiem studentiem, kas šajā procesā piedalās. Virziens, pie kura
es šobrīd ļoti intensīvi strādāju, ir šāds – cenšos konsolidēt gan mūsu
iestrādes, gan sadarbību ar citiem zinātniekiem Eiropā, lai rastu veidus, kā
operēt ar kvantu informāciju citādāk, nekā to iespējams darīt ar citām
tehnoloģijām.”
ES: “Tie principā bija trīs gadu pētījumi
Eiropas
Savienības projekta ietvaros, kur mēs pētījām dažādas izejvielas, sākot ar
graudaugiem un sēnēm un beidzotar dažādām ogām. Skatījām arī garšaugus un to,
kādas tajos ir bioloģiski aktīvās vielas. Rezultātā šis darbs īstenojās gan
praktiskos pētījumos, gan monogrāfijās par bioloģiski aktīvajām vielām un
dažādiem iepakojuma materiāliem. Pētījuma rezultāti noteikti ir aktuāli
ražotājiem, jo, lai saprastu, kādas tehnoloģijas nepieciešams izmantot, ir
svarīgi zināt, kas ir vērtīgs dažādās izejvielās. Tādejādi mēs varam dot
ieteikumus ražotājiem. Un, ja ražotājs ko labu saražos, tad tiks apmierinātas
patērētāju vajadzības. Jāņem vērā, ka ir dažādas iedzīvotāju grupas – piemēram,
mums bija pētījums par bezglutēna miltiem, kas ir svarīgi cilvēkiem, kuri ir
slimi ar celiakiju.”
RV: “Veikti preklīniskie pētījumi ar jauno potenciālo
zāļu vielu, kas ļauj tālāk šo savienojumu pētīt klīniskajos pētījumos. Šo
pētījumu galvenais rezultāts ir jauns savienojums, kas tālāk varētu tikt ražots
zāļu veidā. Pētījuma rezultātā iegūtie savienojumi un tālāk radītās zāles būs
aktuālas cilvēkiem ar kardiovaskulārajām slimībām, piemēram, sirds infarktu. Un
šajā procesā, protams, ir iesaistīta arī farmācijas industrija kopumā.”
Kas, Jūsuprāt, ir labākais veids, kā cilvēkiem stāstīt par
zinātnes atklājumiem?
AV: “No savas pieredzes varu minēt to, ka institūtā mums
notiek skolēnu ekskursijas, kurās mēs rādām, ko darām. Tas ir veiksmīgs veids,
kā ieinteresēt jauniešus. Tāpat, šad tad sanāk piedalīties izglītojošos
raidījumos, lai gan jāatzīst, ka projektu vadīšanas dēļ, ir grūtāk izrauties un
atrast laiku paralēlām aktivitātēm.”
VK: “Ir ļoti svarīgi saistīt to ar konkrētu pieredzi,
lai tādejādi mūsu zinātnieki atrastu ceļu pie skolēniem. Vai tie būtu melnie
caurumi, Higsa bozons vai ģenētiski modificēti produkti – svarīgi, ka jaunieši
to dzird no pirmavota, ne tikai no pārstāstītāja un ārzemju zinātnes ziņu
atgremotāja. Esmu ievērojis, ka jaunie zinātnieki, it sevišķi doktoranti, ļoti
grib stāstīt par tām lietām, ar ko viņi nodarbojas. Doktorantu iesaistīšana
darbā ar skolēniem būtu ļoti svētīga. Jāsaka, ka ļoti bieži nepieciešamība
saturīgi izskaidrot gadījuma apmeklētājam, kas ir tas, ar ko nodarbojies un
kāpēc tu ar to nodarbojies, pašam palīdz šos jautājumus saprast. Un tie ir
jautājumi, par kuriem visu laiku ir jādomā. Atbildei jābūt skaidrai visos
līmeņos, ieskaitot pētniecības projekta pieteikumu, kur jāskaidro, kādu problēmu
grasos risināt, kāpēc tā ir aktuāla un kas galu galā sanāks. Ir svarīgi redzēt
kontekstu, jo citādi, neesot sasaistē ar plašāku sabiedrību, ir risks noslēgties
savā sulā tikai ar tiem cilvēkiem, kas to vien dara un šo lietu pēta. Tad ne
tikai viens cilvēks, bet vesels zinātnieku kolektīvs var atrauties no
realitātes. Un no realitātes atrauties nevajag.”
ES: “Man šķiet, ka ļoti laba auditorija ir bērni, tomēr
nereti viņi varbūt nav gatavi mūs uzklausīt, un mums pašiem jākļūst mazliet
atraktīvākiem un interesantākiem. Mēs zinām daudzus sarežģītus vārdus, bet
jālieto vienkāršāka valoda. Mēs varam zinātni parādīt caur praktiskām
aktivitātēm. Piemēram, kad pie mums viesojas bērni, mēs kopīgi cepam maizi. Ne
vienmēr ir jārāda sarežģītās lietas, bet, ja tu iemet to āķi, tad jau cilvēki
uzķeras un sāk interesēties.”
RV: “Droši vien, ka viens no veidiem varētu būt dažādi
pasākumi, kā, piemēram, Zinātnieku nakts. Man pašam arī patīk apmeklēt
Zinātnieku naktis un Anatomikumu, jo tad varu apskatīties, ko dara citi.
Protams, arī dažādas lekcijas un ekskursijas. Komunikācija noteikti ir atkarīga
no tā cilvēka, kam to stāsta, bet bieži vien ir tā, jo vienkāršāk, jo labāk.
Parasti jau liekas, ka visi ir ieinteresēti – kaut vai, ja mēs paskatāmies uz
populārzinātnisko raidījumu skatījumiem. Cilvēki noskatās “CSI”, “History
Channel”, vai kādu citu raidījumu, kur zinātnieki strādā, un tad ir kaut kāds
procents bērnu, kuri izdomā – jā, es būšu zinātnieks, jo tas tik tiešām ir
interesanti.”
Kas ir Jūsu ikdienas darba lielākie izaicinājumi un
pozitīvās puses?
AV: “Ir labi, ka vismaz ir šādi papildus Eiropas
finansējumi, kas dod iespēju nodarboties ar pētījumiem, nevis tikai skatīties,
ko citās zemēs dara. Tie atļauj šeit attīstīties un veikt kvalitatīvus
pētījumus. Vēl viena papildus pozitīvā puse ir jauno cilvēku, bakalaura un
maģistra studentu iesaistīšanās projektos. Ir redzams viņu entuziasms, un vēlme
darboties. Zinātne tomēr ir radoša; tā nav konveijers, kur no rīta nostājamies
un tad
astoņu stundu garumā darām vienu darbību. Tur ir arī radošais. Tādēļ
jābūt tai dzirkstelītei, lai kaut kur tiktu un kaut ko varētu panākt.
Problēmas dažreiz ir ar informētību sabiedrībā. Iedzīvotāji
bieži vien uzskata: kam gan zinātnieki vajadzīgi, ja nākamajā gadā nekas
neuzlabojas. Ne visi saprot, ka zinātnes izpēte nav dienu un mēnešu jautājums,
bet tomēr gadu jautājums. Jārēķinās arī ar to, ka zinātnieki nav uzņēmēji, un
arī to sabiedrība bieži vien nesaprot. To, ko zinātnieks radījis, reti kad viņš
pats varēs novest līdz tirgum. Ir jābūt posmiem, kas attīsta to tālāk. Mēs varam
savienojumus radīt, izpētīt un uzlabot, bet tālāk nepieciešami inženieri un
uzņēmēji, kas tos varētu izmantot. Un tas arī varbūt ir tas, kas Latvijā
pietrūkst – tiltiņš starp zinātniekiem un uzņēmējiem.”
VK: “Protams, būtiskākā lieta ir paredzamība – gan
attiecībā uz finansējumu, gan uz pētījumu programmu tematiku un ilgtspēju. Un
paredzamības nav tāpēc, ka plānošana cieš no īstermiņa skatījuma. Ja ir kaut
kādi lielie, cēlie ilgtermiņa mērķi zinātnes politikā, tad pa vidu nomainās
valdības, katra rausta mazliet uz savu pusi un daudzas lietas notiek
pašplūsmā.
Svarīgākais droši vien ir tas, lai konsekventi tiktu iestrādāts
atgriezeniskās saites mehānisms – ja es esmu saņēmis finansējumu, tad man par to
ir arī jāatskaitās un ir jābūt arī tā vai citādi izmērāmam iznākumam.
Atgriezeniskā saite visam, ko tu dari akadēmiskajā vidē, ir ļoti būtiska. Gan
zinātniekiem individuāli, gan zinātnisko kolektīvu un institūciju līmenī ir
jājūtas atbildīgiem. Jābūt skaidrībai par to, kā tiek vērtēti sasniegumi un
kādas ir reālās sekas. Kaut kādiem likumiem ir maz jēgas, ja to neievērošana
netiek pamanīta, vai arī tiek pamanīta, bet netiek sodīta. Otrs svarīgs aspekts
ir tas, ka ir jābūt orientētam uz rezultātiem. Izaugsme ir atkarīga nevis no
kādas automātiskas uzdienēšanās, bet no rezultātiem.”
ES: “Izaicinājums ir katra diena un, piemēram, strādājot
ar studentiem, rodas gan jaunas idejas, gan izaicinājumi. Pozitīvi ir tad, ja
tavs vārds izskan un tavas zināšanas novērtē. Varbūt ne vienmēr mūs novērtē mūsu
valsts, bet ir ražotāji, ar kuriem ir prieks sadarboties, un kuri mūs
novērtē.”
RV: “Izaicinājumi? Kaut vai iespēja katru dienu uzzināt
un iemācīties kaut ko jaunu, kā arī daudzie jautājumi, uz kuriem ikdienā nākas
meklēt atbildes. Un, ja izdodas šo atbildi rast, tad nākošo nedēļu vari staigāt
pilnībā apgarots un laimīgs.”
Kā vērtējat pagājušā gadā notikušā starptautiskā izvērtējuma
rezultātus Jūsu pārstāvētajā institūtā?
AV: “Izvērtējums bija virzīts tīri uz zinātni, un tie,
kas ieguva labos vērtējumus, tiešām arī ir spēcīgi savā virzienā un spēj veidot
un iesniegt veiksmīgus projektus. Bet jautājums būs, ko ministrija ar to tālāk
darīs, kāds būs tālākais finanšu sadalījums. Dabūt piecinieku, tas ir labi, bet
ko tas dos tālāk? Pašlaik tā ir diezgan liela jautājuma zīme. Gaidīsim, kāds būs
jaunās ministres redzējums par šo izvērtējumu, jo tas tiešāk atspoguļosies arī
mūsu budžetā.”
VK: “Jāsaka, ka ir ļoti svētīgi izlasīt publiski
pieejamos konkrētos vērtējumus gan par institūcijām, gan nozarēm. Galvenās
lielās problēmas, kas mūs bremzē, tur ir ļoti labi akcentētas. Vistuvredzīgāk un
bēdīgāk būtu, ja mēs sameklētu attaisnojumus un argumentus, kādēļ, redz, viņi
tur no ārzemēm neredz mūsu īpašo specifiku; dragātu tik tāpat uz priekšu un
visu, kas mums ir neērts, noliktu malā. Viena lieta ir tā, ka izvērtējums
konstatē problēmas, bet otra – ļoti liels izaicinājums, kā no tās bēdīgās
situācijas nonākt gaišākā.”
Kas, pēc Jūsu domām, ir Latvijas zinātnes veiksmes
pamats?
AV: “Cilvēki. Cilvēki. Ja mēs atskatāmies vēsturē, tad redzam,
ka pirms perioda, kad iestājāmies Eiropas Savienībā, lielā mērā viss balstījās
tikai uz cilvēku smadzenēm, uz procesu izpratni; bieži vien uz izdomu, kā veikt
mērījumus ar tādām iekārtām, kādas bija pieejamas. Tādēļ viennozīmīgi
svarīgākais bija cilvēki, kuri nebija pametuši zinātni. Tie ir cilvēki, kuriem
vienmēr ir bijusi dzirkstelīte acīs, neskatoties uz labāku vai sliktāku
laiku.”
VK: “Ir jābūt piesaistītam pie starptautiskas aprites un
pie kaut kādiem starptautiskiem ekselences kritērijiem. Mēs nedrīkstam pateikt,
ka kaut kādas jomas mums vienkārši nav. No vienas puses, bāzes līmenī ir jābūt
noklātām visām zinātnes nozarēm, bet tajā pašā laikā valsts ar diviem miljoniem
iedzīvotāju nevar būt izcila katrā nozarē, un varbūt kaut kādiem izcilības
centriem ir jābūt drīzāk kā paraugiem, uz kuriem tiekties. Saturs jau ir
pietiekami liels, tas ir starptautiski atzīts un organiski funkcionē. Tas
motivētu arī citās nozarēs strādājošos studentus un pētniekus censties saskatīt
iespējas. Ja mēs liekam resursus kopā un ieguldām kaut kādu iestrāžu tālākā
veiksmīgā turpinājumā, tas ļauj veidoties pieturas punktiem un nostiprināties
balstiem. No vienas puses, mums vajag izcilības virzienus un kaut kādus
maksimālus sasniegumu paraugus; no otras puses, ir jāapzinās Latvijas īpatnējā
situācija un tās nozares, kuras mums ir jātur tāpēc, ka tām ir unikāla vieta
pasaules kontekstā.”
ES: “Cilvēki, cilvēki un viņu smadzenes, fanātisms un
ieinteresētība.”
RV: “Kombinācija no aizrautīgiem cilvēkiem. Protams, arī
finansējums un tehnoloģiskais nodrošinājums.”
Kā mudināt jaunos zinātniekus darboties?
AV: “Tas ir atkarīgs no katra cilvēka, bet svarīgi ir
saglabāt intrigu. Radīt tā, lai ik pa laiciņam parādītos kas jauns. Tas ir tas,
kas var uzturēt zinātkāres garu, jo zinātniekam ir jāinteresējas par to, kas ir
aiz tās robežas, kur cilvēka domas vēl nav bijušas. Ja studentam parāda, ka aiz
tās robežas tiešām var aiziet, tad šādā veidā viņa interesi var noturēt.”
VK: “No savas pieredzes varu teikt, ka studenti un
jaunie cilvēki ir neizsmeļams iedvesmas avots. Arī tajos kursos, ko mācu jau
trešo, ceturto gadu, man uzdod jaunus, negaidītus jautājumus. Man tas vienmēr
paver citādākus domāšanas leņķus un dod idejas arī manai pētniecībai. Ja par
lietām stāsta tas, kurš tajās brīvi orientējas un tās virza uz priekšu,
ieguvējas ir abas puses. Tāpēc arī uzstādījums par augstskolu zinātniskās
kapacitātes celšanu ir ļoti svarīgs. Mācīties vislabāk var no dzīvā piemēra.
Studenti novērtē, ja viņiem iedotās zināšanas nav tikai teorija, kas samācīta no
grāmatas. Tieši šāda veida pētniecība un augstākās izglītības pedagoģiskā
darbība ir nesaraujamas lietas. Vienas medaļas divas puses.”
ES: “Ja mēs jaunajiem zinātniekiem varēsim nodrošināt
pietiekami labu atalgojumu, tad viņi zinātnē visticamāk paliks. Bet patiesībā
ļoti daudzus šobrīd interesē tas, kā aizbraukt uz ārzemēm un tur veikt
pētījumus. Šodien ir iespēja veikt pētījumus ne tikai Latvijā, bet jebkurā
pasaules valstī. Un šāda sadarbība, gan dod zināšanas, gan arī ļauj redzēt
pasauli. Tas arī zinātnē ir ļoti liels pluss.”
RV: “Es domāju, ka daudz ir atkarīgs no paša cilvēka. Ja
viņam tas liksies saistoši, tad viņš par to interesēsies un kaut kādā brīdī
atradīs ceļu uz zinātni. Ja cilvēkam tas interesē un viņš ir gatavs darīt, viņš
pats to meklēs un atradīs.”
Ko Jūs novēlētu tiem, kas šobrīd nodarbojas ar pētniecību
vai grasās iesaistīties zinātnē?
AV: “Nepazaudēt dzirkstelīti, tiekties uz priekšu un
mēģināt, lai tomēr viss sanāktu. Lai katrs pētījums, kas tiek veikts,
ieinteresētu. Ne vienmēr izdodas, un ir arī pesimistiskāki brīži, kad
eksperimenti vai aprēķini nesanāk un nesanāk, kā bija domāts. Un tas ir svarīgi,
lai nepazustu izzināšanas tieksme, jo zinātne ir tiekšanās ieraudzīt ko jaunu,
nebijušu.”
VK: “Redzēt savas enerģijas pieliekšanas punktus.
Saskatīt, kur ir lielākā atdeve tam, ko es daru; kuri ir tie cilvēki, kas mani
iedvesmo; kur es varu satikt sev līdzīgi domājošos.
Lielākais risks tieši
akadēmiskajā karjerā ir kļūt izolētam. Es teiktu, ka tieši šī brīža Latvijas
situācija ir ļoti pateicīga jaunajiem cilvēkiem, jo zinātne ir iespēja ne tikai
gūt augstu kvalifikāciju un sakārtot domāšanu, bet arī iepazīt pasauli;
ieraudzīt, kā lietas notiek citur, un saprast, ko var importēt atpakaļ savā zemē
vai savā personībā. Veidojiet kontaktus! Un, veidojot kontaktus, ir jāskatās,
kas ir tas, kas tevi ceļ un dod tev lielus izaicinājumus. Atsaucieties grūtajiem
izaicinājumiem un droši dodieties pretī augstajām virsotnēm!”
ES: “Nenobīties. Zinātne ir interesanta, jo mēs drīkstam
eksperimentēt. Ja ražošanā mēs ar eksperimentiem bieži vien nevaram aizrauties,
tad zinātne, ja tev patīk eksperimentēt, ir īstā vieta. Ja ir gribēšana
eksperimentēt, ir pieejamas dažādas tehnoloģijas un iekārtas. Tā ir drosme un
uzdrošināšanās. Zinātne gan ne vienmēr uzreiz nes pozitīvos rezultātus un, lai
nonāktu līdz tādiem, ir jāpiedzīvo ļoti daudz negatīvo. Tādēļ es novēlētu
nesalūzt, nepārdzīvot un tikt tam pāri. Tad būs labi sasniegumi.”
RV: “Tiem, kas domā darīt – neapstāties un darīt. Un
īstenībā tas jānovēl visiem pārējiem – neapstāties un darīt.”
Interviju sagatavoja Lienīte Baltiņa
Jaunie zinātnieki – nozīmīgāko 2013. gada Latvijas zinātnes
sasniegumu autori kopā ar kolēģiem Latvijas Zinātņu akadēmijas svinīgajā diplomu
pasniegšanas dienā – 2014. gadā 8. janvārī. A.Edžiņas foto