Zinātnes Vēstnesis
- 2015.g. 23.marts
Studējot Latvijas universitātes Ekonomikas doktora studiju
programmā, savā trešajā studiju gadā devos apmaiņas studijās un zinātniski
pētnieciskajā praksē uz Stoklholmas Ekonomikas augstskolu Stokholmā, Zviedrijā
(Stockholm School of Economics; Handelshögskolan i Stockholm).
Aizsteidzoties notikumiem priekšā, uzreiz jāatklāj, ka uzskatu šo studiju laiku
ārvalstīs par vienu no vērtīgākajiem periodiem savā personīgajā un
profesionālajā izaugsmē, tāpēc zemāk dalīšos ar atziņām, kuras varētu būt
noderīgas tiem, kuri vēl domā par savām PhD apmaiņas studijām ārvalstīs
vai Post-Doc praksi kādā ārvalstu institūtā.
Dāvis Plotnieks, Latvijas Universitāte, Ekonomikas doktora studiju 4.
kursa doktorants
Ārvalstu augstskolas izvēle
Ieguvumi no apmaiņas studijām ārvalstīs ir ļoti atkarīgi no tā,
vai uzņemošā augstskola vai institūts ir specializējies pētniecības tēmās, kas
interesē pašu doktorantu vai pētnieku. Savu izvēli plānoju gandrīz gada garumā,
kad precizēju tēmas, kas mani interesē, un izpētīju labāko augstskolu un
pētniecības institūtu piedāvājumu. Galu galā no vairāk kā 100 dažādām
augstskolām un institūtiem biju atlasījis astoņus Eiropas augstskolu
pētnieciskos institūtus. Tālāk notika individuālas sarunas ar katru no
institūtiem, kur es sevi prezentēju kā pētnieku, kuram interesē kopfinansēšanas
mehānismu pētniecība (crowdfunding). Pārrunājām iespējamo apmaiņu gan
studiju, gan pētniecības projektu līmenī. Finālā saņēmu 3 piedāvājumus – no
Londonas, Kopenhāgenas un Stokholmas, kuri mani patiešām interesēja augstskolu
augstās reputācijas un studiju un pētnieciskā darba kvalitātes dēļ. Izvēlējos
Stokholmas Ekonomikas augstskolu un tās institūtu SITE (Stockholm Institute
of Transition Economics) Zviedrijā, jo tajā man bija iespēja gan apmeklēt
studiju kursus pie vieniem no labākajiem profesoriem Ziemeļeiropā, gan uzreiz
uzsākt darbu lielbudžeta starptautiskā zinātnes projektā Sefrois, kas pēta
sociālās uzņēmējdarbības fenomenu un tā finansēšanas aspektus 10 dažādās
pasaules valstīs. Protams, kā papildus faktors jāpiemin arī tas, ka
“Financial Times” reitingā Stokholmas Ekonomikas augstskola atzīta par
labāko Ziemeļeiropā un Baltijas valstīs.
Galvenā atziņa, izvēloties ārvalstu studiju vai pētniecības
vietu, ir šāda – ir skaidri jānodefinē savas pētniecības intereses. Tad jāuzrunā
šīs tēmas labākie zinātnieki, kuri savus pētījumus publicē žurnālos ar
visaugstākajiem citējamības indeksiem, un jādodas apmaiņas studijās vai praksē
organizācijās, kur iespējams no viņiem mācīties.
Mācību un pētniecības process – specializācija, motivācija un
izcila vide
Mācības Stokholmas Ekonomikas augstskolas doktorantūrā būtiski
atšķiras no tā, ko biju pieredzējis dažādās Latvijas augstskolās. Pirmkārt
jāpiemin zinātnisko semināru un lekciju kvalitāte. Katram profesoram ir sava
specializācija, kurā viņš spēj sniegt ļoti detalizētas atbildes uz jautājumiem
par lielākajiem zinātniskajiem izaicinājumiem un atklājumiem savā pētāmajā tēmā
(piemēram, ienākumu nevienlīdzība, karteļu koruptīvie darījumi, starptautisko
palīdzības programmu efektivitāte, uzņēmējdarbības ideju sākumstadijas
finansēšana u.c.), kā arī būtiskākajām teorijām, modeļiem un autoritatīvākajiem
pētniekiem šajā tēmā. Ņemot vērā straujo zinātnes attīstību, vienīgi šāda
profesoru pieeja var nodrošināt studentam vai pētniekam piekļuvi pie aktuālāko
un būtiskāko tēmas jautājumu kritiskas analīzes un iepazīšanas.
Otrkārt, būtiski atšķiras pētnieku ambīcijas un motivācija
veikt pētījumus un prezentēt to secinājumus. Zinātniskajos semināros, kuros man
bija iespēja iepazīt citu doktorantu darbu vai prezentēt savu pētījumu,
galvenais uzsvars ir uz tēmas padziļinātu iepazīšanu, nevis formālu
prezentācijas prasmju trenēšanu. Vidēji vienas prezentācijas ilgums katram
doktorantam ir viena stunda, kur autors ne vien iepazīstina ar sava pētījuma
rezultātiem, bet arī mēģina pierādīt sava pētījuma nozīmību izvēlētajā zinātnes
virzienā pasaules mērogā. Viņš arī detalizēti pamato savu metodoloģiju un to,
kāpēc tā vislabāk spēj izpētīt neskaidro jautājumu, kā arī pievienot iztrūkstošo
zināšanu “puzles gabaliņu” pasaules mērogā. Šādos semināros ir iespēja ļoti
padziļināti un kritiski paskatīties uz savu darbu no malas un ieraudzīt, ko tajā
ir iespējams uzlabot, ņemot vērā tādu pieredzējušu pētnieku ieteikumus, kuri
publicē savus pētījumus pasaules TOP 20 žurnālos ar augstākajiem
citējamības indeksiem.
Treškārt, svarīga ir vide, kurā mācīties un strādāt. Stokholmas
Ekonomikas augstskolai ir viena no plašākajām zinātniskajām bibliotēkām, kura
nodrošina piekļuvi praktiski visiem TOP 100 sarakstā citētajiem
vadībzinātnes, ekonomikas un finanšu zinātnes žurnāliem. Augstskolas iekšējais
pagalms, kurš atrodas zem jumta, ir vide, kur studenti mācās 7 dienas nedēļā un
dzīvība kūsā 14–16 stundas dienā. Citu profesoru un pētnieku pieejamība ļauj
noskaidrot sev interesējošo jautājumu vai saņemt padomu iespējami īsā laikā.
Viss mācību un pētniecības process ir kompakts un efektīvs, kas noris vienā ēkā
Stokholmas pilsētas pašā centrā. Tas novērš iespējas nelietderīgi iztērēt
laiku.
Galvenā atziņa, kas iegūta no studiju un pētniecības procesa,
ir šāda – galvenais ir nevis darba kvantitāte, bet gan kvalitāte. Nav jēgas
ieguldīt laiku un enerģiju, publicējot 5 dažādus zinātniskos rakstus gadā tādos
zinātnisko rakstu krājumos, kas nav pat ietekmīgāko 30 000 vidū. Labāk
koncentrēt savu enerģiju vienam rakstam gadā, kurš pievieno jaunas zināšanas
starptautiskajā zinātnieku diskusijā par pētāmo tēmu un tiek publicēts kādā no
TOP 100 zinātnes žurnāliem. Latvijas zinātnieku klātbūtne
starptautiskajās zinātnieku diskusijās un publikācijas visaugstāk citētajos
zinātnes žurnālos ir viens no retajiem veidiem, kā pārējai pasaulei apliecināt
Latvijas zinātnes kvalitāti.
Sadarbība
Katras prestižākās un augstāk novērtētās augstskolas lielākā
vērtība līdzās tajā pieejamajām zināšanām un domāšanas attīstīšanas iespējām ir
arī augstskolas sadarbības tīkls. Stokholmas Ekonomikas augstskolai un
SITE institūtam, kurā es praktizēju, ir ļoti laba sadarbība gan ar citu
pasaules vadošo augstskolu pētniecības institūtiem, gan arī ar privāto sektoru.
Liela daļa no profesoriem un pētniekiem SITE institūtā ir ieguvuši
pieredzi kā pasniedzēji vai pētnieki pasaules prestižākajās universitātēs savā
specializācijā, to skaitā arī tādās iestādēs kā London School of Economics,
Harvard University, University of Cambridge, Energy Institute at Berkeley,
Georgetown University, University of Rome II, University of Arizona, National
Singapore University un citās. Šāds pētnieku sociālais kapitāls un
personīgais sadarbības partneru tīkls paver ļoti plašas sadarbības iespējas un
sniedz iespēju piekļūt pētniekiem, profesoriem un zinātnes projektiem no visas
pasaules. Pavadot pusgadu Stokholmā, es iepazinos un dalījos pētniecības
iestrādnēs ar profesoriem ne tikai no Zviedrijas, bet arī no ASV, Kanādas,
Francijas, Beļģijas un Apvienotās Karalistes. Par šādām sadarbības iespējām
pirms pāris gadiem pat īsti neuzdrošinājos sapņot.
Galvenā atziņa, uzsākot pētniecības gaitas, ir – paralēli savai
pētamajai tēmai jāveido arī kontaktu un sadarbības partneru tīkls. Jo prestižāka
augstskola, jo lielāka iespēja satikt un uzrunāt interesējošās nozares līderus
un autoritātes un atrast vērtīgas un noderīgas sadarbības iespējas.
Novēlējums jaunajiem zinātniekiem
Noslēgumā varu tikai apstiprināt, ka šāda pusgadu ilga apmaiņa
ir devusi ne tikai intelektuālu izaicinājumu un iespējas attīstīt savu pētījumu
virzienu un kvalitāti līdz starptautiski atzītam līmenim, strādājot pie
zinātniskajām publikācijām
ietekmīgākajos zinātnes žurnālos, bet arī
paraudzīties kritiski uz savu līdzšinējo pieeju zinātnei un izpratni par to, kas
ir kvalitatīvs pētījums.
Novēlu katram, kurš vēlas paplašināt savu redzesloku zinātnē
vai pilnveidot savu akadēmisko karjeru, izmantot iespēju doties uz kādu no
labākajām ārvalstu augstskolām, lai izaicinātu savus priekšstatus par zinātni un
pētniecības kvalitāti, atklātu jaunus apvāršņus savā pētāmajā tēmā un
paraudzītos uz pasauli sev apkārt ar citu “domāšanas cepuri” jeb skatu.
SSE ēkas jaunā ieeja
|
SSE augstskolas fasāde ar lauvas simbolu uz durvīm
|
SSE augstskolas iekšpagalms
|
SSE Doktorantu lekcija - doktorantu pētījumu prezentācijas, kas
parasti ilgst 1h un kuru laikā tiek sniegts padziļināta un vērtīga atgriezeniskā
saite no kolēģiem auditorijā
|