Zinātnes Vēstnesis
- 2019.g. 28.janvāris
LZA Senāta 15. janvāra sēdes darba kārtībā bija iekļauti vairāki
zinātnes un augstākās izglītības politikai, turpmākajai attīstībai veltīti jautājumi.
Sēdē piedalījās arī LR Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes (IKZ) komisijas
priekšsēdētājs Arvils Ašerādens, Pārresoru koordinācijas centra (PKC) vadītājs
Pēteris Vilks un Izglītības un zinātnes ministrijas Augstākās izglītības, zinātnes
un inovāciju departamenta direktora pienākumu izpildītājs zinātnes jomā
Dmitrijs Stepanovs.
Arvils Ašerādens kā iepriekšējās valdības ekonomikas ministrs,
analizējot aizvadītā politiskā cikla tautsaimniecības attīstības rādītājus,
akcentēja pārmaiņu nepieciešamību veidā, "kā mēs organizējam sabiedrību". Lai
situācija radikāli mainītos, lai ekonomiskajā attīstībā Latvija "neskrietu uz
vietas", ir jāuzlabo mijiedarbība starp zinātnes sistēmu, augstskolām un darba
tirgu. IKZ komisijas priekšsēdētājs informēja, ka mazākās frakcijas vadībā tiek
veidota valdība, kurā atbildību par sadaļu "Izglītība un zinātne" ir uzņēmusies
Jaunā konservatīvā partija, izvirzot Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas profesori
Ilgu Šuplinsku kā ministres kandidāti. Valdības deklarācijā pieci punkti
attiecas uz zinātnes un pētniecības sadaļu. Tie paredz nodrošināt Valsts Zinātniskās
darbības likumā noteiktā budžeta pakāpenisko palielinājumu augstākajā izglītībā
un zinātnē, nodrošināt zinātnes sistēmu, kvalitāti un konkurētspēju, sekot viedās
specializācijas stratēģijai, veicināt valsts pasūtījumu zinātnei, konsolidēt
zinātnes un inovāciju finansēšanas sistēmas fiskālo modeli.
Savā uzrunā Senātam A. Ašerādens izcēla vairākas jomas,
par kurām politiķiem un zinātniekiem būtu kopīgi jādomā.
Pirmā no tām - Nacionālās
attīstības plāna izveide 2020.-2030. gadam. Te būtu jāizlemj, kurā jomā
ieguldot resursus, tiks panākts ievērojams lēciens tautsaimniecībā. Ekonomikas
ministrijai ir būtiski saņemt atbildes uz jautājumiem par: 1) iedzīvotāju
skaita pieauguma nodrošināšanu (drīz tiks zaudēts līdzsvars, un apgādājamo būs
vairāk nekā strādājošo); 2) iekļaujošas sabiedrības izveidi (agresīva sabiedrība
ir viens no cilvēku izceļošanas iemesliem); 3) cilvēkkapitāla attīstību un iekļaušanos
globālajās vērtību ķēdēs (zinātnes ekosistēma, viedo pilsētu ekosistēma,
startapu ekosistēma); 4) klimata politiku (patērētāju filozofijas paradigmu maiņa,
jauni akcenti aprites ekonomikā); 5) lielajiem algoritmiem un mākslīgo
intelektu (to ietekme uz sabiedrību un sabiedrības spēja sevi aizsargāt).
Daudzi no izvirzītajiem jautājumiem nav pietiekoši izdiskutēti, daudzu risināšanai
pietrūkst zinātniskās kapacitātes. Šie jautājumi būtu jāiekļauj NAPā un tas varētu
būt arī valsts pasūtījums zinātnei.
No Ekonomikas ministrijas
pozīcijām raugoties, prioritārs uzdevums būtu samērot darba tirgū esošo speciālistu
deficītu (programmētāji, inženieri u.c.) ar Latvijas augstskolu kapacitāti to
sagatavošanā. "Latvija ir ļoti maza. Un ļoti precīzi var pateikt, vai cilvēki
konkrētajā augstskolas programmā nākotnē dabūs darbu." Tas ir jautājums, kas
risināms jau tuvāko četru gadu laikā.
Pievēršoties Latvijas
augstskolu tīklam, bijušais ekonomikas ministrs uzsvēra, ka visas, vairāk nekā
50 Latvijas augstākās mācību iestādes atbalstīt būs grūti un nelietderīgi. Atbalstu
gūs universitātes, kuras tiešām virzās uz izcilību.
A. Ašerādens rezumēja, ka politiskā situācija ir ļoti sarežģīta
un ļoti paradoksāla, lielie politiskās dienaskārtības jautājumi būs nevienlīdzības
mazināšanas jautājumi - tiesiskums, sociālā aizsardzība, izglītības kvalitāte
utt. Tajā pašā laikā būs nepieciešams rast veidu, kā panākt lēcienu sabiedrības
izglītībā un pārejā uz zināšanu ekonomiku. Pretējā gadījumā nokļūsim vidējā ienākuma
slazdā, kas novedīs pie ekonomikas palēnināšanās.
Diskusiju uzsāka akadēmiķe
Baiba Rivža. Viņa darīja zināmu, ka LZA ir izsūtījusi vēstuli visām Saeimas
frakcijām ar priekšlikumiem valdības deklarācijai (skat. 3. lpp.). Akadēmiķe
izteica nožēlu, ka pēdējos gados, aizbildinoties ar to, ka Budžeta likums ir pārāks
pār citiem speciāliem likumiem, Zinātniskās darbības likumā iestrādātā norma
par ikgadēju zinātnes finansējuma procentuālu palielinājumu netiek pildīta.
Vienīgā cerība - uz politisko gribu! Viņa atzinīgi novērtēja Saeimas IKZ
komisijas iniciatīvu virzīt šo jautājumu, jo zinātnieku sabiedrība ir ļoti
satraukta. "Mūs salīdzina ar Somiju, bet Somijā vienas universitātes budžets ir
tikpat liels, cik Latvijā visai zinātnei un augstākajai izglītībai atvēlētais
finansējums!" Arī Tartu Universitātei tepat blakus! Tāpat B. Rivža informēja,
ka 2018. gadā no 400 grantu pieteikumiem, ko ārzemju eksperti atzinuši par
kvalitatīviem, spējām finansēt tikai 13%! Saņemot kārtējo ziņu, ka projekts ir
atbalstīts bez finansējuma, nolaižas rokas.
Akadēmiķis Ivars Kalviņš aktualizēja finansējuma nepieciešamību
lietišķiem attīstības projektiem, kas rezultējas noteiktās izstrādnēs. Viņš
oponēja jauno zinātnieku proponētajam viedoklim, piešķirot bāzes finansējumu, ņemt
vērā tikai vienu rādītāju - vadošie pētnieki (LJZA piedāvājumu skat. 3.,
4. lpp.). I. Kalviņa skatījumā: "Viss šis iepriekšējais periods ir vērsts
uz to, lai naudu nedotu vecākās paaudzes un vidējās paaudzes zinātniekiem. Ja mēs
apskatāmies struktūrfondu sadalījumu, tad aptuveni 72% nauda ir jaunajiem. Ar šo
politiku esam panākuši, ka nav vidējās paaudzes zinātnieku šodien." Akadēmiķa
piedāvājums atdeves novērtējumam - ja piešķirtā summa ir iztērēta, ir jābūt
rezultātam! Un nav atšķirības, cik cilvēki šo darbu veikuši! I. Kalviņš aicināja
pārskatīt ierobežojumus zinātniskajām institūcijām piedalīties industriālajos
konkursos, jo šobrīd esošā situācija neveicina zinātnes un rūpniecības sadarbību.
Akadēmiķis aktualizēja valsts pētījumu programmu likvidēšanu,
kas faktiski ir sadrumstalojusi zinātni. Šo viedokli pārstāvēja arī akadēmiķis
Andrejs Ērglis uzsverot, ka, pārtraucot valsts pētījumu programmas, tika pārtrauktas
vairākas ļoti labas, starpdisciplināras iestrādnes. Valsts pētījumu programmas
bija iespējā nodrošināt pēctecību, kas dažās zinātnes nozarēs ir ļoti būtiska.
VPP ir visvienkāršākajā veidā atjaunojamas.
Saeimas IKZ komisijas vadītājs jautāja, vai valsts pasūtījums
arī varētu būt reģionālā reforma? Pētījumu ir maz, šobrīd tās ir tikai politiskās
izvēles.
Akadēmiķis Mārcis Auziņš informēja, ka LU kopā ar LMT ir ekselences projekts, kas precīzi trāpa reģionālās attīstības virzienā, un
piedāvājis risinājumus gan ministrijai, gan Saeimas Analītiskajam birojam.
A. Ērglis uzteica Latvijas Pētniecības un inovācijas stratēģisko
padomi, kas darbojās iepriekšējās valdības laikā, un aicināja to atjaunot. Šo
iniciatīvu atbalstīja arī LZA ģenerālsekretārs Andrejs Siliņš, piebilstot, ka
tai būtu jāsanāk katru mēnesi un nevis reizi trijos mēnešos kā iepriekš.
LZA viceprezidents Andrejs Krasņikovs pievērsa uzmanību faktam,
ka Latvijā vairāk nekā 65% uzņēmumu nav saistīti ar jaunajām tehnoloģijām, un
tajos katastrofāli trūkst darbinieku ar maģistra, nemaz nerunājot par doktora,
grādu tehnoloģijās. Tā ir niša, kas ir aizpildāma. Prakse rāda, ka viens izglītots
speciālists, kurš sāk veidot uzņēmumā inovatīvo ievirzi, izjūt pieprasījumu pēc
zinošiem cilvēkiem. Un mēs redzam, cik veiksmīgi ir šādi uzņēmumi, kad tie sāk
strādāt šajā jomā! Mēs dzīvojam digitālās ekonomikas laikmetā, un Latvijas
ekonomikā ir akūts tieši šādu speciālistu deficīts. Prioritārais uzdevums ir
finansēt maģistra un doktora programmas. Bez tā inovācijas nestrādās.
Akadēmiķis A. Siliņš aicināja valdību palielināt intelektuālo vērtību
lomu sabiedrībā, lai nākotnē izvairītos no situācijām, kad populisms dominē pār
saprātu. To var izdarīt profesori augstskolās un zinātnieki. Šajā gadā, ko zinātnieki
aicina nosaukt par zinātnes un izglītības gadu, lai zinātnieki izjustu, ja ne
finansiālu pieaugumu pētniecībai, tad vismaz attieksmes maiņu!
Akadēmiķe Tatjana Koķe norādīja uz pretrunu, kas fiksējama
starp idejām par nepieciešamību palielināt iedzīvotāju skaitu, veidot iekļaujošu
sabiedrību un veicināt konkurētspēju no vienas puses un Ministru kabinetā 18.
decembrī pieņemto lēmumu pārbaudīt angļu valodas zināšanas potenciālajiem ārzemju
studentiem no otras. Akceptējot šo lēmumu,
nav izsvērts apstāklis, ka Latvijas augstskolām nav viegli ieinteresēt ārvalstu
studentus, un tas, ka tuvākā reģiona konkurējošām universitātēm šādas prasības
nepastāv.
Akadēmiķis Leonīds Ribickis ieteica sekot Igaunijas, Somijas, Vācijas
un citu valstu piemēram un ieviest Latvijā valsts finansētu augstāko izglītību,
jo "tas ir vienīgais veids, kā mēs varētu kaut kādu lēcienu izdarīt".
Noslēdzot diskusiju, A. Ašerādens apliecināja, ka izmainīt zinātnes
un izglītības finansēšanas paradigmu ir viņa augstākā līmeņa prioritāte, un
izteica cerību, ka pagrieziena punktu šajā jautājumā izdosies sasniegt rudenī,
darbā pie 2020. gada valsts budžeta.
Pēc PKC vadītāja Pētera Vilka prezentācijas, kas ieskicēja Nacionālā
attīstības plāna pamatnostādnes 2020.-2030. gadam, izvērtās plaša domu apmaiņa.
Tās centrālais jautājums bija - ja mēs virzāmies uz zināšanās balstītu
ekonomiku, tad kur starp šiem sešiem NAP kodola punktiem (tautas ataudze un dzīvildze;
zināšanas un prasmes; materiālā labklājība; dzīves vide; kultūra, sports, atpūta;
valstiskums un pilsoniskā apziņa) ir vieta zinātnei un pētniecībai? Uz ko saņēma
atbildi, ka tās "iet roku rokā ar zināšanām un prasmēm un materiālo labklājību".
Senatorus interesēja, vai iepriekšējais NAP ir bijis pienācīgi
izvērtēts, ne tikai zīmējot līknes un fiksējot kāpumus un kritumus atsevišķos rādītājos,
bet atbildot uz jautājumu, - kāpēc prognozes nav piepildījušās un ieguldījumi
nav atmaksājušies? P. Vilks atzīmēja,
ka šis ir ļoti nozīmīgs jautājums - "mēs fotogrāfiju uztaisām, mēs apzināmies,
kur mēs esam", bet nav atbildes, - kāpēc mēs tur esam? Šobrīd kopā ar LU
sociologu grupu PKC pēta, kādas iniciatīvas Saeimai jāīsteno, lai demogrāfiskā
situācija uzlabotos. Dzimstības jautājumu risināšanai bija ieguldīti lieli
resursi.
Uz LZA Senāta priekšsēdētāja Jāņa Stradiņa jautājumu, kā realizējies
iepriekšējais NAP, kura apspriešanā līdzdarbojās arī zinātnieki, un vai jaunais
plāns ir turpinājums iepriekšējam vai izvērsums? PKC vadītājs atbildēja, ka plāna
izvērtējums 2018. gada februārī ir skatīts Ministru kabinetā un šobrīd ir
pieejams PKC mājaslapā. Viņš uzsvēra, ka iepriekšējais plāns veidojis pamatu
jaunā NAP piedāvājumam, idejiskajam kodolam, jo "pēctecībai jābūt". Viņš aicināja
visiem iesaistīties NAP veidošanas nākamajā posmā, kad taps plāna redakcija.
Pēc izsmeļošās IZM pārstāvja Dmitrija Stepanova prezentācijas
par zinātnes lomu Latvijā NAP kontekstā, kurā bija definētas gan zinātnes un
augstākās izglītības prioritātes, sasniedzamie rezultāti un atbalsta mehānismi
darbības nodrošināšanai un mērķu sasniegšanai pārskata periodā (prezentācija
pieejama LZA) sekoja akadēmiķu ieteikums, runājot ar uzņēmējiem, darba devējiem,
prezentācijā mainīt akcentus un runāt viņiem saprotamā valodā - par izstrādnēm
un patentiem, ko netrūkst, nevis augsti citējamām zinātniskām publikācijām.
A. Siliņš rezumējot teica, ka NAP ir vērsts saprātīgas, ātri attīstošās
valsts virzienā, un IZM kolēģi labi iezīmējuši zinātnes jomas aktualitātes tajā,
un aicināja uz turpmāku ciešu sadarbību intelektuālo vērtību nesēju palielināšanai
valstī.
Ilze Boldāne-Zeļenkova
Foto - Kristaps Broks
Centrā Saeimas IKZ komisijas priekšsēdētājs Arvils Ašerādens
Uzstājās PKC vadītājs Pēteris Vilks
IZM pārstāvja Dmitrija Stepanova prezentācija