LZA Eiropas Politikas pētījumu institūta diskusiju foruma "Eiropas Savienības finanšu iespējas Latvijai adresēto ieteikumu īstenošanā" rezultāti
26-06-2018
Š.g. 13. jūnijā Latvijas Zinātņu akadēmijas (LZA) Eiropas Politikas
pētījumu institūts (EPPI) rīkoja diskusiju forumu "Eiropas Savienības finanšu
iespējas Latvijai adresēto ieteikumu īstenošanā", kas notika Eiropas
Elektronisko komunikāciju regulatoru iestādes (BEREC) telpās, Rīgā. Forums tika
rīkots sadarbībā ar Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā un BEREC. Tajā piedalījās
vairāk nekā 40 Latvijas Zinātņu akadēmijas, valdības un Saeimas pārstāvji, kā
arī ekonomikas pētnieki, neatkarīgi eksperti, privātā sektora, preses un
nevalstisko organizāciju pārstāvji.
Forumu atklāja LZA prezidents Ojārs Spārītis. Eiropas Komisijas (EK)
pārstāvniecības Latvijā vadītāja Inna Šteinbuka iepazīstināja klātesošos ar EK Latvijai
adresētiem ieteikumiem 2018.-2019. gadam un ziņojumu par EK priekšlikumiem ES ilgtermiņa budžetam 2021.-2027. gadam, kam
sekoja diskusija par iespējām efektīvi īstenot Latvijai adresētos ieteikumus,
ņemot vērā ES un citus finanšu resursus.
Diskusijas laikā, kuru moderēja Stokholmas Ekonomikas augstskolas Rīgā
asociētais profesors Arnis Sauka un EK pārstāvniecības ekonomiskais padomnieks
Mārtiņš Zemītis, tika pārrunātas EK publiskotajā ilgtermiņa budžeta piedāvājumā
Latvijai iezīmētā Kohēzijas politikas finansējuma, kā arī finansējuma lauku
attīstībai un tiešajiem maksājumiem izlietojuma iespējas, ņemot vērā gan
Lielbritānijas izstāšanos no ES, gan ES nākotnes politiskās prioritātes. Aktīvas debates
izvērsās par prioritāri veicamajām strukturālajām reformām papildus finanšu
atbalsta samazināšanai.
Pārrunājot nodokļu politikas aktualitātes, t.sk. fiskālo disciplīnu, cīņu
ar ēnu ekonomiku un naudas atmazgāšanu, nodokļu sloga pārnešanu no zemo
ienākumu saņēmējiem uz kapitālu un īpašumu u.c., Eiropas Komisija iesaka Latvijai turpināt
samazināt nodokļus zema atalgojuma saņēmējiem, novirzot nodokļus uz citiem
avotiem, jo īpaši kapitālu un īpašumu. Turpretim valdība solījusi nākamos trīs
gadus ievērot nodokļu izmaiņu "moratoriju". Tādējādi nākamo tuvāko
gadu laikā valdībai jāizvērtē iespēja gudri palielināt kapitāla un īpašuma
nodokļu bāzi, turpinot atslogot zemo algu saņēmējus. Šiem jautājumiem vajadzētu
būt nākamo Saeimas un valdības veidotāju politiskajās programmās. Kā jau arī
iepriekšējos gados, aktuāla joprojām ir ēnu ekonomikas samazināšana, jo īpaši,
ņemot vērā, ka 2017. gadā atkal bijis vērojams ēnu ekonomikas sektora
pieaugums, kas daļēji saistīts ar problēmām Latvijas banku sektorā.
Runājot par sociālā bloka aktualitātēm - veselības aprūpes pieejamību un
kvalitāti, īpaši tika uzsvērts paredzamais veselības aprūpes finansējuma
palielinājums, kas ļaus atrisināt dažus piekļuves ierobežojumus, kas saistīti
ar ikgadējām pakalpojumu kvotām un garajām rindām. Tomēr veselības aprūpei
paredzētais publiskais finansējums joprojām ir krietni mazāks par ES vidējo
rādītāju, bet 2019. gadā beigsies iespēja izmantot strukturālo reformu atkāpi
no budžeta deficīta mērķa. Šobrīd joprojām nav skaidrs, vai Latvijai ir plāns,
kā finansēt veselības aprūpes vajadzības 2020. gadā un turpmāk.
Diskusiju laikā īpaša uzmanība tika pievērsta arī pašvaldību un valsts
uzņēmumu pārvaldes efektivitātes paaugstināšanai, ņemot vērā 2016. gadā
Latvijas valdības izstrādāto vērienīgo valsts pārvaldes reformu plānu, kurš
paredz izveidot efektīvāku un profesionālāku publisko sektoru, uzlabot
efektivitāti, samazināt personālu un centralizēt atbalsta funkcijas, vienlaikus
ieviešot uz rezultātiem balstītu apmaksu. Tomēr šis plāns attiecas tikai uz
centrālo pārvaldi, neraugoties uz to, ka ievērojamu efektivitātes pieaugumu varētu panākt arī pašvaldību līmenī.
Līdz ar to svarīgi saprast, kā panākt lielāku caurspīdīgumu pašvaldību
finansēs, kvalitatīvāku budžetu veidošanas procesu un lielāku atbildību.
Savukārt valsts uzņēmumi, kuri veido ievērojamu ekonomikas daļu (ap 10%
nodarbināto), tiek koordinēti valdības līmenī un uz tiem attiecas centralizēts
korporatīvās pārvaldības regulējums. Taču pašvaldību kapitālsabiedrības
neietilpst šajā mehānismā un atpaliek labas pārvaldības ziņā no valsts
uzņēmumiem.
Šis forums turpināja diskusiju ciklu, kurš tika uzsākts šā gada 10. aprīlī
ar diskusiju forumu "Latvijas tautsaimniecības attīstība un izaicinājumi", kas
notika Latvijas Nacionālajā bibliotēkā.
Ja vēlaties uzzināt vairāk par LZA EPPI, lūdzu, sazinieties ar tā
izpilddirektori Zani Zeiboti (e-pasts:
; tel. 29417214).
Informācija par LZA EPPI
LZA EPPI darbība ir noteikta atbilstoši LZA Hartā
un Statūtos noteikto mērķu un uzdevumu īstenošanai, kā arī atbilstoši LZA
attīstības stratēģijai veidot un realizēt pētnieciskos projektus un programmas,
nodrošināt zinātnieku kvalitatīvu darbību un iesaistīšanu Eiropas politikas
starpdisciplinārajā pētniecībā un sadarbībā. EPPI darbība vērsta uz to, lai
nodrošinātu pētniekiem un citiem interesentiem iespēju iegūt zināšanas par
Eiropas integrācijas starpdisciplināro problemātiku, sabiedrības attīstībai aktuālu
pētniecības virzienu un projektu īstenošanu, īpaši ievērojot ekonomiskos,
tiesiskos, politiskos un socioloģiskos aspektus, ar nolūku sekmēt LZA
atpazīstamību starptautiskajā zinātniskajā vidē.
Plānots, ka EPPI aktīvi sadarbosies ar citām LZA
struktūrvienībām, pētniecības un izglītības iestādēm, fondiem, sabiedriskajām
un citām organizācijām Latvijas Republikā un ārvalstīs, kā arī iesaistīsies
starptautiskās pētnieciskās organizācijās, piedalīsies zinātnisku konferenču,
semināru, simpoziju un citu zinātnisku sanāksmju organizēšanā valsts un
starptautiskā mērogā, kā arī līdzdarbosies citu zinātniski pētniecisku
institūciju rīkotos pasākumos Latvijas Republikā un ārvalstīs.